A la classe d'avui de GTIC, hem treballat dues formes de comunicació esquemàtica i fàcil d'entendre. Aquestes dues formes, han sigut els fluxogrames i els mapes conceptuals, que els hem treballar amb diversos programes online.
El primer que hem treballat, han sigut els mapes conceptuals. Aquesta eina va ser creada per Joseph N. Novak. Els mapes conceptuals ens poden ajudar a organitzar els nostres coneixements, és una xarxa de conceptes que s'entrellacen i que ens aporten informació. Aquest conceptes s'enllacen amb connectors, que normalment són verbs.
En aquest power point s'explica bastant bé que són els mapes conceptuals i les seves característuques. Són uns mapes concepturals de Ernest Prats Garcia.
Normalment, quan elaborem un mapa conceptual seguim una sèrie de passos;
El primer és cercar la informació que volem transmetre i posar-hi un ordre, és a dir, jerarquitzar els conceptes, el següent pas és trobar els connectors adients per col·locar entre els conceptes i, finalment cal dibuixar el mapa d'una manera fàcil d'entendre el que és vol comunicar.
Per aprendre a dibuixar i elaborar mapes conceptuals a classe hem utilitzat el programa CMapTools. És un programa que podem descarregar als nostres equips, completament gratuït. Una particularitat d'aquest programa és que és pot guardar els documents tant a l'equip com online.
Un cop ja teniem els coneixement bàsics per fer un mapa conceptual amb el CMapTools, hem procedit a realitzar-ne un sobre el dinar de Nadal.
Primer hem llegit un text on s'ens explicava qui assistia i que dinaven la dinar de Nadal i a partir d'aquesta informació havien de elaborar un mapa conceptual.
El text era el següent: El Dinar de Nadal
"Per Nadal tota la família es reuneix a casa l'avia Maria, ella fa el dinar per a tots i aquest normalment consisteix en una escudella, un plat de carn i també neules i torrons de postres. Com que l'Àvia ja es gran, normalment l'ajuden els seus dos fills en Joan i el Marc.
En el dinar coincideixo amb les meves cosines i els meus cosins: La Maria, la Paula, en Genís i l'Eduard que són fills del meu oncle Marc. Cal dir que és un moment entranyable en el que parlem de totes les coses que ens han passat al llarg de l'any ja que ells no viuen a Barcelona com jo sinó que viuen a NewYork. Com sempre en arribar als postres en Genís fa el típic número amb els torrons d'Alacant i fa veure que se li trenca una dent. tothom riu menys la seva mare que pensa en el que costa el dentista.
La meva germana, la Maria també ve al dinar, i aquest any ho fa amb el seu fil, en Ramon, que no menja ni escudella ni carn ja que encara té 3 mesos.
El dinar comença puntualment a les dues del migdia i acaba sempre a la mateixa hora, a les 5 de la tarda."
Un cop ja tenia clar com volia fer l'esquema, he començat a realitzar-lo.
Al CMapTools consisteix en 3 finestres; una on es construeix el mapa conceptual, una altre on es mostren els mapes conceptuals guardats i finalment una altre que conté els aspectes d'estil.
Primer de tot he creat una "buferada" clicant dos cops sobre la pantalla i hi he escrit dinar de Nadal, a partir d'aqui he extret diverses fletxes on hi he anat escrivint els assistents, que hi ha per dinar, etc. però sempre entrellaçant-ho amb connectors.
Un cop ja tenia elaborat el mapa conceptual, he après que podem tenir el mapa de dues maneres; la primera és, guardat a l'equip i la segona, convertir-lo en una imatge amb la qual el podem publicar, per exemple, en aquest blog.
També os deixo aquí un vídeo on s'explica com començar a utilitzar el CMapTools.
Bibliografia:
- http://ca.wikipedia.org/wiki/Mapa_conceptual
- http://cmap.ihmc.us
- http://es.wikipedia.org/wiki/Joseph_D._Novak/
- http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/11/eines-de-suport-al-pensament-els-mapes.html
-http://www.youtube.com/watch?v=ZaTUtL_gmrY&feature=related
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada