dimarts, 30 d’octubre del 2012

Usos eduactius dels blogs

Fa unes setmanes, vam llegir i comentar el següent llibre Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents, de Francesc Balagué i Felipe Zayas.

En aquest llibre es defineix i s'explica qüestions tècniques sobre blogs i es dona una gran importància als blogs educatius. Per aquest motiu, a continuació elaboraré un "petit diccionari" amb les definicions sobre qüestions tècniques (tan les que s'expliquen al llibre com les que hem après en altres classes)  i desprès explicaré els tipus de blogs educatius que hi ha i les seves funcions.



  • PETIT DICCIONARI 
- Blog: és un lloc web que serveix com a eina de publicació i comunicació que s'actualitza periòdicament. Generen comunitats, basades en interessos comuns i en la construcció compartida de coneixement. Estan connectats entre si mitjançant enllaços, comentaris, referències,...

- Blogosfera: en aquest terme s'agrupa la totalitat de weblogs, és a dir, el conjunt de comunitats de persones que conversen, comparteixen i que fan possible la comunicació de manera global.

- Web 2.0: va aparèixer al 2004, introduïda per Tim O'Really. En aquesta web els usuaris són els creadors dels continguts, és a dir, que l'usuari fa el paper de protagonista, decideix, crea, comparteix, organitza i, en definitiva, elabora.

- Blogroll: és un menú de blogs que els autors recomanen, perquè els semblen interessants o útils.

- "Widget": són complements que permeten ampliar les possibilitats d'una plataforma.

- Retroenllaços: és la relació que es crea entre dos blogs. Quan un blog fa referència a un article d'un altre per exemple, es creen aquests retroenllaços que ens deixen visualitzar l'article d'interès sense necessitat d'anar directament a l'article concret.

- RSS, feed o sindicació:  consisteix en que un cop tinguem les fonts d'informació que ens interessen, ens enviïn avisos d'actualització, sense necessitat de comprovar si hi ha novetats.

- Plataformes: són programes online que t'ajuden a crear blogs.

- Pàgines estàtiques: és la informació que no es mou en un blog, és a dir, sempre la trobem en la mateixa posició.

- Delicious: és un sistema d'adreces d'interès socials a través del web

- Etiquetes: són compartides per tota la comunitat


En aquest vídeo, que os mostro a continuació, podeu veure l'explicació de com crear les RSS.



  • BLOGS EDUCATIUS
Célestin Freinet va introduir la impremta i la revista escolar, l'assamblea de classe i la correspondència escolar. Aquests van ser els precedents perquè actualment existeixin els blogs educatius.

Amb els blogs es vol aconseguir la ruptura de la comunicació unidireccional, és a dir, que el professor sigui l'únic que aporta coneixement. Amb aquest trencament és vol afavorir els aprenentatges mitjançant l'activitat del alumnes.

Els blogs serveixen per pensar, escriure, participar i compartir. I amb aquests diferents objectius existeixen diferents tipus de blogs.

- Blogs de centre: Acostumen a ser revistes digitals i blogs de biblioteca escolar, que mostren informacions i pòden ser el mitjà per el qual els alumnes publiquin treballs fets a classe.

- Blogs destinats a seminaris i cursos en formació en TIC per la professorat.

- Blogs de professors: serveixen perquè els professors comuniquin les seves reflexions sobre educació, per donar noticies de recursos i noticies d'interès que trobin.

- Blog d'aula del professor mitjà per proporcionar als alumnes informació, proposar activitats, donar instruccions,etc.

- Blog professor- alumne: acostuma a agrupar les informacions del professor i les entrades dels alumnes en les quals publiquen les activitats realitzades a classe.

- Blogs d'aula de l'alumne: són blogs creats i administrats per els alumnes que poden tenir diverses funcions.



Bibliografia:

- Apunts de classe


  • Llibres

- Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docent. Balagué, F; Zayas, F. Ed. UOC. (2010)


  • Pàgina web

http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/09/que-son-els-rss.html


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada